Mönsterdjup däck SAAB

Mönsterdjup på bildäcken

Oavsett hur bra däck du har innebär det alltid en lite större risk att köra på halt väglag såsom is, snö eller regn. Därför är det ännu viktigare att däcken har ett så bra grepp som möjligt för att minimera riskerna för en olycka.

På däck där mönsterdjupet har slitits bort ökar risken markant, därför är det viktigt att alltid ha koll på sitt mönsterdjup! Beroende på väglag, körstil och hur mycket du kör, kan det slitas bort snabbare. Tänk därför aldrig att djupet “säkert är okej” eftersom däcken är bara något år gamla, utan se till att kolla regelbundet!

 

Här hittar du nya däck med rätt mönsterdjup!

Lagar för mönsterdjup

För vinterdäck gäller som allra minst 3 mm, men mer än så rekommenderas eftersom vinterväglag kan vara mycket hala och svåra att köra på. Nya vinterdäck brukar ha ett mönsterdjup på 9-10 mm vilket förstås ger ett mycket bättre grepp än ett däck som har 3 mm, även om det är lagligt.

Tidigare kunde man använda en gammaldags 5-krona att mäta upp 3 mm, men de nya 5-kronorna kan också fungera. Det är ca 3 mm från kanten av myntet till överkanten av de 3 kronorna. Dock är detta inte en exakt måttstock och ligger ditt däck precis vid överkanten av de 3 kronorna är det dags att köpa nytt.

Monsterdjup dack SAAB

Sommardäck och mönsterdjup

För sommardäcken säger lagen att minst 1.6 mm gäller, men återigen är mer alltid bättre. Ett nytt sommardäck har vanligtvis ett djup på 7-8 mm. Tänk på att det inte bara är vattenplaning som ökar risken för olycka under sommarhalvåret, vanligt regn räcker för att bromssträckan ska bli betydligt förlängd.

Det finns inga lagar som säger hur gammalt ett däck får vara så länge mönstret är tillräckligt djupt.

Däckens ålder

Ett korrekt lagrat däck åldras enbart marginellt, utan det som gör att ett däck åldras är själva körningen och slitaget av mönstret. Därför säger inte åldern på ett däck väldigt mycket om i vilket skick det är. Men för att kolla hur gamla dina däck är tittar du på sidan av däcket efter 4 siffror som antingen sitter i slutet av DOT-markeringen eller om den markeringen saknas står enbart siffrorna.

De 4 siffrorna indikerar vecka och år ditt däck tillverkades. Står det till exempel 2716 innebär vecka 27 år 2016. Innan år 2000 gällde enbart 3 siffror, så skulle ditt däck mot all förmodan vara äldre så betyder de 3 siffrorna vecka och år de också, dock inte årtionde. 157 skulle till exempel kunna vara vecka 15 år 1997 och vecka 15, 1987.

För att bestämma ålder på ett sådant däck krävs att någon med branschkunskap hjälper dig. Har du en bil i garaget du bara använder sällan och där däcken står på året runt, rekommenderas det att du ändå låter en bilverkstad titta på dina däck efter några år, även om mönsterdjupet är bra.

 

Här hittar du nya däck med rätt mönsterdjup!

Lufttryck i däcken

Att ha ett bra lufttryck i däcken tillåter en säkrare körning, hindrar ett onödigt slitage av däcken och gör dessutom att bränsleförbrukningen minskar. Att köra en bil med dåligt lufttryck i däcken är svårare då det påverkar kör- och styrförmågan, så ha som rutin att kolla en gång i månaden och alltid före längre bilresor. Om du inte vet vilket lufttryck just din bil ska ha, är det bara att läsa i bilen instruktionsbok. Att fylla på luft går snabbt och lätt att göra själv vid en bensinmack.