OG 9-5

Information om första generationen av Saab 9-5 (OG).

  • Produktionsår: 1997-2010
  • Tillverkad i: Trollhättan, Sverige
  • Föregångare: Saab 9000
  • Karrosseri: 4-dörrars sedan / 5-dörrars kombi

Saab 9-5 OG byggdes på GM 2900-plattformen och kom enbart med framhjulsdrift. Motoralternativen var 4-cylindriga radmotorer med turbo eller V6 med turbo. Växellådorna var 5-växlad manuellt, eller 4-stegad automat (98-01) och 5-stegad automat (02-10).

Bilarna väger mellan 1585-1710 kg. Bränslekapaciteten är på alla varianter 75 liter.

Saab 9-5 OG är besläktad med BAW Senova D, Opel Vectra, Opel Clibra, Saab 900 och Saab 9-3.

Saab9-5_estateÅr 2002 kom en uppdatering av Saab 9-5 med bland annat nytt motorprogram, ny front, nya bakluckor och baklyktor, ny styrning och en ny typ av adaptiv krockkudde. Som tillval kom bland annat ESP (standard från årsmodell 2005), antispinn, antisladd, bi-xenonljus och GPS.
http://lekarnuonline.com/
2007_Saab_9-5_frontÅr 2006 uppdaterades Saab 9-5 ordentligt med omdesignad exteriör (ny front med kromlister runt strålkastare och helröda bakljus), ny instrumentering, hårdare stötdämpare, kraftigare krängningshämmare, ökad spårvidd med 6mm, nya motorer anpassade för etanol-bensinblandningen E85 (BioPower) samt ökad längd med 9mm för sedanmodellen och 13 mm för kombin. Sedanmodellen blev 21 mm lägre och kombimodellen blev 4mm lägre. Aero fick 10 extra hästar och landade på 260 hk och försågs även med bredare däck.

Den sista sedanbilen rullade av produktionslinan den 2:a juli 2009 och den sista kombibilen rullade av bandet den 1:a februari klockan 12.30 och kördes direkt till Saabs bilmuseum i Trollhättan.

 

 

Följande inlägg finns för första generationens Saab 9-5 som tillverkades mellan 1997-2010:

Saab 9-5

Saab 9-5 anses av många vara en bra familjebil, dels på grund av storleken och dels på grund av att den anses vara en av de säkraste bilarna. Idag är bilen fortfarande nästan lika populär som när den först lanserades. I denna text går vi in lite närmare på Saab 9-5.

Saab 9-5 generation 1 och 2

Namnet Saab 9-5 ska inte blandas ihop med Saab 95, som är en betydligt äldre bil. Med 9-5 menas egentligen 9⁵ men det skrivs i regel som 9-5.

När generation 1 först lanserades 1997 var det Saabs hittills största bil. Tidigare hade Saab 900 varit den största, men det togs alltså över år 1997 av Saab 9-5. Denna modell var även deras första kombibil sedan i slutet av 70-talet, då man lade ner tillverkningen av Saab 95. Bilen räknades under många år som den säkraste i Sverige men den drogs med en del motorproblem. Dels släppte den ut för höga mängder av avgaser och dels hade den problem med så kallad “oil sludge”. Oil sludge innebär att motor skadas efter att oljekanalerna täppts igen. Saab var dock inte det enda bilmärket som hade problem med oil sludge under denna tidsperiod. För alla sina modeller med detta problem erbjuder dock Saab ett åtgärdspaket som löser problemet genom en bland annat förbättrad vevhusventilation. Sedan dess har problemet i princip försvunnit.

Generation 2 (2010-2011) av Saab 9-5 blev tyvärr kortlivad efter att man 2011 fick stänga ner fabriken i Trollhättan. Endast en sedan gavs ut, även om de hade planer på en kombi också. Trots det lite tråkiga sluet för andra generationens Saab 9-5 så var sedanen som lanserades en bil i av god kvalitet. Den fick till exempel 5 av 5 möjliga stjärnor av Euro NCAP.

Saab 9-5 är omåttligt populär

Trots att det är ganska många år sedan den först lanserades i slutet av 90-talet, har den behållit sin popularitet. Under i princip hela sin försäljningsperiod var den en storsäljare i Sverige och det blev inte sämre efter att den etanoldrivna versionen presenterades. Det kan dock ha hjälpts lite på vägen av att staten gick ut med miljöbilspremier och skattebefrielser i fem år för dessa bilar.

Etanol eller bensin

Två liters motorn med turbo är den Saab 9-5 som är den mest förekommande på vägarna. Till skillnad från den etanoldrivna motorn som ger 180 hästkrafter, har denna “bara” 150. Problemet med etanol är dock att bränsleförbrukningen blir så mycket högre att de flesta etanolbilsägare väljer att köra sina bilar på bensin istället.

Saab 9-5 mer värd än bilens pris

Bilen kan upplevas som gammal, men många anser att den har ett väldigt bra andrahandsvärde. Det är en av de säkraste bilarna som finns på marknaden och problemen med oil sludge för dess äldre motorer bör vara åtgärdat. Den är dessutom mycket komfortabel.

One comment