Lampguide SAAB 9-5

Lampguide som gäller för Saab 9-5 årsmodell 1998-2005. Här hittar du enkelt den lampa som passar till din modell.

PlaceringTypWatt
StrålkastareH755
DimljusH835
BackljusBa 15s21-maj
BromsljusBAY 15d21-maj
BlinkersBAU 15s21
Fram/bakgul 
TakbelysningSV 8,510
Takbelysning fram handskfacksbelysningSV 8,55
Läslampa i takkonsol 5
Sidoplacerad blinkersW 2,1×9,5d5
Sidoplacerad blinkersW 2,1×9,5d5
StrömställareW 2×4,6d1,2

Hitta nya lampor här (sök med ditt reg.nr.)
– Hitta rätt lampa med ditt reg.nr. hos Autoexperten.se
Billiga lampor hos Skruvat.se

Instrumenthuslampor

PlaceringAntalTyp
Varvräknare2T5 (W2x4.6d)
Hastighetsmätare3T5 (W2x4.6d)
Bensin- och temperaturmätare3T5 (W2x4.6d)

Interiör

PlaceringAntalTyp
Stolsvärme/fläkt2Neo wedge 4.6 mm (T3)
Fönsterhisspanel2Neo wedge 6 mm (T4.2)
Centrallåsknapp1Neo wedge 6 mm (T4.2)
TCS- / ESP-knapp1Neo wedge 6 mm (T4.2)
Främre dimljusknapp1Neo wedge 6 mm (T4.2)
Nivåreglering strålkastare1Neo wedge 4.6 mm (T3)
Ljusvred2Neo wedge 6 mm (T4.2)
Varningsblinkers1Neo wedge 6 mm (T4.2)
SID4Neo wedge 8 mm (T4.7)
ACC5Neo wedge 8 mm (T4.7)
Cigg-uttag1
Stolsvärme4Neo wedge 4.6 mm (T3)

Lampor på din SAAB

Att din bil har fungerande belysning på vägarna är ett krav, eftersom de hjälper dig både att se och att synas. I bilaffärer och många affärer som säljer teknik går det enkelt att hitta lampor till din bil, men det som är mindre enkelt är att välja just vilka lampor du ska ha. Här nedan går vi igenom lite olika typer av lampor som finns!

Halogenlampor

Dessa typer av lampor är fyllda av en blandning mellan olika halogengaser samt Argon- och Xenongas. Glödtråden är gjord av ett ämne som heter volfram, vilket är en metall med en mycket hög smältpunkt. Gaserna och glödtråden är omslutna av en glaskolv som måste kunna tåla ett relativt högt tryck.

Lampans livslängd påverkas avsevärt beroende på hur mycket gas som kan få plats inne i glaskolven. Normalt sett tillverkas halogenlamporna idag av kvartsglas eller hårdglas. Kvartsglaskolvarna kan ta ett invändigt tryck på upp till 15 bar medan hårdglaset brukar ligga på någonstans runt 7-10 bar.

lampa saab 9-5

Halogenlampornas största problem gäller överspänning. För att de ska drivas korrekt behövs en spänning på 13.2 V och bara en liten skillnad i spänningen riskerar att lampan skadas eller att dess livslängd kortas markant. Vid kallstarterna under vinterhalvåret ökar slitaget på lamporna så ta för vana att kolla ofta att dina lampor fungerar. En viktig sak att tänka på är att spänningen även skiljer mellan olika bilmodeller så ta reda på vad just din bil har för spänning innan du köper något!

Hitta nya lampor här (sök med ditt reg.nr.)
– Hitta rätt lampa med ditt reg.nr. hos Autoexperten.se
Billiga lampor hos Skruvat.se

Xenonlampor

Denna typ av lampa innehåller två elektroder som sitter mycket nära varandra. Med hjälp av en tändare inne i lampan uppstår en liten båge av ljus mellan elektroderna. En modern strålkastare med xenonlampor använder sig av en typ av lins för att från strålkastarens reflektor, reflektera ljuset via linsen innan det tar sig ut och lyser upp framför dig.

Då det blir ett mycket starkt ljus kan det blända och störa mötande trafik, men för att förhindra detta finns en typ av sköld som blockerar ljuset och bildar en asymmetrisk ljusbild. De strålkastare som enbart utnyttjar xenon-lampan vid halvljus använder sig även av en halogenlampa för att producera helljuset. Denna halogenlampa sitter då placerad i ett eget linsystem precis vid xenonlampan.

LED-lampor

En normal LED-lampa har en livslängd på någonstans mellan 10 000 – 30 000 timmar. Men det förutsätts att den inte utsätts för hög värme, eftersom livslängden då kommer att minska markant. LED står för Light Emitting Diod och består av en diod som sitter ovanpå en så kallad “heatsink”.

Heatsinkens funktion är att leda bort värmen från dioden, då till skillnad från andra lampor sprider LED-dioden värmen bakåt istället för framåt. För att sprida ljuset sätter man ibland en lins ovanför dioden.

Hitta rätt lampa med ditt regnummer här!

Byta ut lampor

Att själv byta ut en trasig lampa brukade vara enkelt och inget man normalt sett behövde åka till en verkstad för att göra. På de flesta nyare bilmodeller idag kan det vara betydligt svårare. De SAAB-modeller som finns är relativt lätta att byta lampa.

När man byter ut en lampa är det smart att alltid byta ut dem i par, då de har en liknande livslängd och den andra lampan med all sannolikhet snart kommer att ge med sig.

2 comments