Bromsskivor

Följande typer av bromsskivor och bromsdelar finns till Saab 9-5.

Det finns tre olika typer av bromsskivor och de namnges B1, B2 och B3.

Tabell:

NamnDiameterTjocklekDiameterTjocklek
B1288 mm25 mm286 mm10 mm
B2308 mm25 mm300 mm20 mm fr.o.m. M02
B3308 mm25 mm286 mm10 mm

Indelning nedan efter årsmodell där M01 är årsmodell 2001, M02 är årsmodell 2002 och så vidare.

M01:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2
B308E (3.0 V6) B2

M02-M03:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
D223L (2.2TiD) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2
B308E (3.0 V6) B2
D308L (3.0 TiD) B2

M04:

B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
D223L (2.2TiD) B1

B235L (2.3T) B2
B235R (2.3Turbo/Aero) B2
B308E (3.0 V6) B2
D308L (3.0 TiD) B2

M05:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
D223L (2.2TiD) B1

B235L (2.3T) B1 (US), B2 (RoW), B3 (EU+GB)
B235R (2.3Turbo/Aero) B2, B3 (US)
D308L (3.0TiD) B2

M06:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
Z19DTH (1.9TiD) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2

B235L (2.3T) B3

M07-M09:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
Z19DTH (1.9TiD) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2

B235L (2.3T) B3
B235E (2.3t biopower) B3

Bromsskivor SAAB

Att bromsskivorna är viktiga vet nog alla, men vad är egentligen en bromsskiva och hur hänger de ihop med själva bromsandet? I den här texten berättar lite mer om bromsskivorna.

bromsskiva

En bromsskiva, notera att just denna inte är för SAAB-bilar.

Bromsskivans funktion

Bromsskivan är placerad mellan bromsbeläggen på hjulnavet, vilket gör att den roterar med hjulet. För bromsverkan är bromsskivorna en mycket viktig del, då man knappt kan bromsa utan dem.

Precis som mycket annat på bilen slits dock bromsskivorna ut och behöver bytas. Något som också kan ske är att bromsskivorna blir överhettade och ändrar form. Detta gör att bromsverkan minskar och kan upplevas som skakningar när man bromsar bilen.

Byte av bromsskivor

Bromsskivorna måste kollas regelbundet och bytas ut då och då. Det finns vissa bestämmelser som säger att bromsskivorna inte får underskrida en viss tjocklek, för då kan det börja bli trafikfarligt att använda bilen. När man byter ut bromsskivorna gör man det parvis, per axel.

Detta för att ge bilen en jämnare bromsverkan. Byter man ut bara en bromsskiva riskerar man att bilen bromsar starkare eller svagare på en sida, vilket kan leda till att bilen byter riktning vid en inbromsning. Kraftiga inbromsningar ska undvikas de första 20 milen efter att bromsarna precis har bytts ut, då det tar lite tid innan bromsskivorna anpassat sig till bilen.

Här hittar du nya bromsskivor!

Olika typer av bromsskivor

De olika varianterna som finns är: enkla bromsskivor (hittas oftare bak på bilen där bromsverkan inte behöver vara lika kraftig som på de främre däcken), ventilerade bromsskivor, solida bromsskivor, keramiska bromsskivor och borrade eller slitsade bromsskivor.

De ventilerade bromsskivorna fungerar genom att de har dubbla lager med spalter av luft mellan sig. Detta tillåter dem att kylas bättre och de sitter vanligtvis på de främre däcken, där bromsverkan behöver vara som starkast.

Keramiska bromsskivor

De keramiska bromsskivorna samt de borrade/slitsade skivorna är väldigt ovanliga för personbilar och används mest inom motorsport eller för bilar som utför en hårdare typ av körning. De borrade/slitsade bromsskivorna har precis som namnet antyder borrade hål eller slitsar i skivan.

De keramiska skivorna är bland de bästa men de används nästan uteslutet för motorsport eftersom de är dyrare och inte fungerar optimalt på vanliga personbilar. Detta på grund av att värme behövs byggas upp för att de ska kunna får en bra bromsverkan och eftersom vanliga personbilar sällan kör på det sättet är det är det svårt för gemene man att få dem att fungera som de ska.

Generellt om bromssystem

Att bromssystemet fungerar som det ska är förstås otroligt viktigt. Många har kanske inte så bra koll vad bromssystemet egentligen inbegriper, mer än att bromsskivorna är något som måste bytas ut då och då. Därför går vi här igenom lite mer om vad bromssystemet egentligen är.

Två olika bromsar

Som alla vet finns det en fotbroms och en handbroms på samtliga bilar, eller färdbroms och parkeringsbroms som de också kallas. Färdbromsen är den du normalt sett använder när du kör, alltså pedalen som sitter till vänster om gasen.

Parkeringsbromsen finns utförd på lite olika sätt, men det vanligaste är en spak i mitten. I många moderna bilar är detta dock endast en knapp. Sedan i början av 70-talet är det lag i Sverige på att alla bilar måste ha två bromssystem som är oberoende av varandra ifall den ena skulle gå sönder.

Olika bromssystem

De fyra vanligaste bromssystemen man pratar om är de hydrauliska, pneumatiska, mekaniska samt det elektriska. De hydrauliska systemen är de som är mest förekommande i vanliga personbilar. De använder sig av en vätska ( bromsvätska) i bromsrören för att föra över kraften från bromspedalen till bromscylindrarna.

Pneumatiska systemen

De pneumatiska systemen används först och främst på lastbilar och bussar, då dessa tunga fordon skulle riskera att överhetta bromsvätskan. Dessa system använder sig av av samma princip som de för de hydrauliska, men använder sig istället av tryckluft.

Mekaniska

De mekaniska bromssystemen är vad parkeringsbromsen ofta använder sig av. Dessa använder sig istället för tryckluft eller bromsvätska av ett stag eller en wire.

Elektriska system

De elektriska systemen är något som börjar komma mer och här styrs bromsverkan via bildatorn och modulatorer som sitter vid hjulen. Det ger en snabbare reaktion än de pneumatiska men inget större skillnad gentemot de hydrauliska.

Dock är fördelen att de ger en jämnare bromsverkan vilket leder till att bromsskivorna slits mer jämnt. Detta system har ett annat bromssystem i reserv ifall bilen skulle bli utan ström eller om elektroniken går sönder.

Här hittar du nya bromsskivor!

Tvåkrets bromssystem

För att ytterligare säkerställa att bromsarna inte slutar fungera under färd, finnsdet så kallade tvåkrets bromssystemet. Dessa innebär att färdbromssystemet kopplas på ett sätt så att det finns två oberoende delar av det. I regel delas bromssystemet in på två gånger två hjul. Skulle något viktigt gå sönder, skulle därför enbart två av hjulen bli av med sina bromsar, medan de andra två fortfarande kan få bilen att stanna.

ABS-bromsar

På bilar som inte har ABS-bromsar låser sig hjulen vid kraftiga inbromsningar. ABS, eller “anti-lock braking system” förhindrar denna låsning genom att släppa en del av trycket på bromsarna så att de fortfarande bromsar men inte så hårt så att de låser sig. Detta är mycket viktigt i och med att låsta hjul inte går att styra, vilket ökar risken för olyckor då du inte både kan väja och bromsa samtidigt.