Saabs historia inom motorsporten
Saabs historia började i Trollhättan år 1937, då företaget fick i uppdrag av regeringen att tillverka flygplan åt det svenska flygvapnet. På den tiden byggde Sverige upp sin försvarsstyrka för att skydda sin neutralitet under andra världskriget. Förkortningen Saab står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Snart skulle också företaget börja med biltillverkning. Nedan går vi igenom Saabs historik inom motorsporten med några av de viktigaste årtalen i berättelsen om denna svenska gigants uppgång och fall.
Saab 1937–2011
- År 1937: Saab grundas och påbörjar sin verksamhet med att tillverka flygplan åt det svenska flygvapnet.
- År 1946: Saab börjar nu även tillverka bilar.
- År 1947: Saab lanserar sin första bil, Saab 92 som även kallas för Ursaaben. Mycket av bilens utseende var inspirerat av flygplan. Det unika utseendet liknade ingen annan bil på den tiden. Bilen hade 25 hästkrafter, motor där fram och var framhjulsdriven. Det var också ett helt nytt koncept, då alla småbilar hade motorn baktill och var bakhjulsdrivna.
- År 1950: Saab påbörjar försäljning och leverans av bilar till kunder.
- År 1955: Saab lanserar ännu en bil, Saab 93 som blir en stor succé
- År 1958: Saab 93 uppgraderas och får nu även säkerhetsbälte som ingår i bilen. Modellen 93 GranTurismo 750 blir starten på många fler sportiga varianter av Saabs bilar. Många minns kanske mest Saab Sport och Saab Monte Carlo rally-bilar som tog världen med storm. Motorsport har länge varit en populär sport och finns även idag på många bettingsidor med bra odds.
- År 1959: Saab lanserar sin första kombimodell, Saab 95. Två stycken Saab 93 anmäls även till det legendariska 24-timmarsloppet Le Mans.
- År 1962: Erik Carlson “Carlsson på taket” vinner Monte Carlo-rallyt
- År 1965: Svenska Aeroplan Aktiebolaget blir Saab Aktiebolaget
- År 1968: Saab-Scania AB bildas då Saab och Scania-Vabis slås ihop.
- År 1989: Saab-bilar och Saab-Scania splittras. Saab-bilar bildar istället Saab Automobile. Samma år blir General Motors delägare i Saab Automobile genom att köpa 50 procent av bolaget.
- År 2000: General Motors tar över hela Saab Automobile. Saab blir alltså inte längre en del av biltillverkningen.
- År 2004: Saab når försäljningsrekord i USA genom att sälja 48 tusen bilar. Saab 9–3 Cabriolet får även högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest.
- År 2011: General Motors går igenom en tuff ekonomisk tid och lyckas inte vända på situationen trots flera försök. Bolaget lyckas inte heller hitta nya ägare eller intresserade investerare. Produktionen stoppas och blir stillastående tills det officiellt meddelas att Saab Automobile har satts i konkurs. Det blir slutet på Saab-bilarnas historia.
Saab idag
Saab tillverkar inte längre några bilar trots att många fortfarande tror det. Idag är Saab ett stort välkänt försvars-och säkerhetsföretag som förser Sverige med innovativa och högkvalitativa produkter inom försvar och säkerhet. De erbjuder produkter inom luft, land, sjö, säkerhet och civila flygplan.
Saab har också kunder över hela världen. Några av Saabs mer kända produkter är deras stridsflygplan Gripen och Ubåtar av Gotlandsklass. Bolaget är enormt och har över 16 500 medarbetare och deras årliga försäljning uppgår till 31 miljarder kronor.
Försvars- och säkerhetsindustrin är en bransch i ständig utveckling och behovet av nya säkra och effektiva produkter sinar aldrig. Saab är tillbaka i sin ursprungliga nisch, och kommer troligen att fortsätta utveckla och sälja sina produkter så länge behovet av en stark försvarsindustri kvarstår i världen.