Felkoder
Felkoder för följande finns:
- Felsökning
- Service
- Lampguide SAAB 9-5
- Bultmönster
- OpenSID
- Köpråd Saab 9-5
- Motorprogram – Första generationens Saab 9-5
- Gör-det-själv
- Bromsskivor Saab 9-5
- Tändkassett SAAB
- Hitta färgkod
- Felkoder
Felkoder för felsökning av SAAB
Förr eller senare kommer något i din SAAB att gå sönder eller ett fel att uppstå. För att hitta exakt vad det är som behöver åtgärdas krävs en så kallad felsökning. Många gånger kan det räcka med att bara läsa av felkoden men när inte det räcker är det bara att leta vidare tills du eller din mekaniker hittar problemet. Beroende på vilket fel det är kan det ta olika lång tid att hitta.
Lättare att ta reda på felkoder
En felsökningen i en verkstad kan bli en väldigt kostsam affär, så du kan spara mycket pengar på att på egen hand försöka hitta felet. Enklare fel, som att byta ut oljefiltret, kan tyckas vara onödigt att betala för att någon annan ska fixa. Det finns dessutom hjälpmedel du kan använda dig av. Samtliga europeiska bensinbilar har sedan 2001 (för dieselbilar gäller från 2004) samma standard för felsökning kallad OBD-II, eller on board diagnostic 2. Detta system hjälper bilen att “självdiagnostisera” sig och därefter rapportera felet. När ett fel upptäcks lagras detta i bildatorns minne och en lampa tänds.
Felkoderna får du reda på genom ett system
För att komma åt vad det är som bildatorn har reagerat på som ett fel, behöver man få tillgång till bilens system. Detta kan man göra genom att koppla en felkodsläsare till OBD-II-porten. Men hjälp av usb, Wi-Fi eller Bluetooth går det senare att få tillgång till var bildatorn har upptäckt felet och vad det är. Men andra ord kan du idag få det direkt till din smartphone eller till din dator! Felkodsläsare, eller specifikt en OBD-II-läsare, kan vara värt att inhandla för just detta ändamål. Speciellt vid akuta problem är det bra att kunna snabbt hitta vad felet är.
OBD-II-läsarna går att hitta i bildelsaffärer för några hundralappar och kan spara dig tusenlappar genom att slippa ta bilen till verkstaden. Och även om det skulle visa sig att felet är alldeles för komplicerat för dig att fixa på egen hand, kan det ändå vara bra att veta vad felet är redan innan du lämnar in bilen för någon annan att kolla på det. På så sätt kan du undvika att bli lurad.
Ytterligare en anledning till att ha en egen OBD-II/OBD2-läsare är att om du köper en begagnad bil kan du koppla in dig till dess dator för att se och läsa av gamla felkoder som säljaren annars kanske hade undvikit att nämna för dig. Det kan till och med vara så att det finns dolda fel som säljaren inte vet om själv. Det är ju onödigt att köpa grisen i säcken när möjligheten finns för dig att noga kolla upp innan.