Saabs arv och inflytande på fordonsindustrin 

Saab är ett svenskt företag med en rik och mångsidig historia. Företaget har hos många blivit mest känt för sina innovativa bilar och sitt bidrag till fordonsindustrin. Men Saabs historia sträcker sig längre än bara bilar, för de har även utvecklat stridsflygplan, datorsystem och vapensystem. Detta visar på företagets mångsidighet och anpassningsförmåga.

Det hela började i Trollhättan år 1937, efter en ökad oro i Europa som stod inför ett kommande krig. Saab fick i uppdrag att förse det svenska flygvapnet med avancerade stridsflygplan. I den här artikeln kommer vi att gå igenom Saabs spännande resa inom fordonsindustrin.   

Saabs bidrag till fordonsindustrin 

Saabs historia präglas av innovation och ett tankesätt präglat av att gå utanför boxen. Till en början hade Saab endast fokus på utveckling av flyg och försvar. Företaget började i slutet av 1940-talet även att tillverka bilar och den första lanseringen var Saab 92. Bilen hade en fascinerande aerodynamisk design och tvåtaktsmotor. Detta var starten på Saabs nya rykte som en biltillverkare med unik ingenjörskonst. 

Under efterföljande år fortsatte Saab att uppdatera och förnya sina bilar. Snart introducerades även två nya bilar, Saab 99 och Saab 900, som också blev en världsnyhet för deras design, turboladdade motorer och, på den tiden, avancerade säkerhetsfunktioner. 

En av de saker som skilde Saab från andra biltillverkare var placeringen av deras tändningsnyckel mellan framsätena. Denna lilla detalj visade på Saabs fokus på säkerhet och ergonomisk design. Genom att placera tändningsnyckeln i mittkonsolen minskade de risken för knäskador i händelse av en kollision. 

Saabs arv inkluderar även utvecklingen av dieselmotorer för en mängd olika sorters tunga fordon. Saab är alltså ett utmärkt exempel på hur företag kan använda sin innovationskraft tillsammans med teknik och ingenjörskonst för att skapa nya möjligheter. Detta gäller inom alla branscher, från nämnda fordonsindustri  till alla tjänsteområden online.

Saab jämförs med Tesla  

En del jämför Saab med Tesla på grund av Saabs inflytande på ICE-bilen, som är jämförbart med vad Tesla gjorde med elbilen. ICE står alltså för “internal combustion engine”, vilket betyder att motorn drivs av fossila bränslen, likt bensin eller diesel. Ett exempel är Saab 99 från 60-talet som blev en succé, den nya bilen med sina 99 inbyggda lastvägar inspirerande från flyget. Dessa ökade bilens säkerhet och gjorde att den kunde klara av eventuella skador.  

Den nya bilens design imponerade på flera sätt och hade en unik design. Den designades med hjälp av test i en vindtunnel, med ett platt underrede och en droppformad baksida. Saab menade att den hade lika lite luftmotstånd som Citroën DS. 

Bilen hade även uppvärmda säten och ett filtersystem för kabinen med aktivt kol. Dessutom hade bilen de första sidokollisionsskyddsbalkarna som var väldigt unika på den tiden och blev en världsnyhet.  

År 1978 lade Saab till en turboladdare och bilen fick namnet Saab 900. Precis som att Tesla inte var först med att elektrifiera en bil, så var Saab inte heller först med att slå på en turbo. Saab förutspådde framtiden för överladdning av förbränningsmotorn, genom att fokusera på användbart vridmoment snarare än direkt prestanda som moderna elbilar. 

Slutet för Saabs bilar  

Efter många år av framgång inom fordonsindustrin började det svaja för Saab och företaget hamnade i ekonomiska problem. Saab-bilar och Saab-Scania delade på sig under 1989 och Saab-bilar blev en egen verksamhet som kallas för Saab Automobile. 

General Motors blev även delägare i nya Saab Automobile genom att köpa 50 procent av bolaget. Under år 2000 köpte General Motors hela Saab Automobile och blev därmed enda ägaren av bolaget. De tar sedan över hela produktionen av Saabs bilar. 

År 2011 hamnade General Motors i en finanskris och trots flera försök att rädda bolaget genom olika övertaganden, misslyckades alla försök. Till slut går Saab Automobile i konkurs och det blir slutet för Saab-bilar.

Idag är Saab fortsatt verksamma som ett av världens mest innovativa försvars- och säkerhetsföretag. De återinvesterar en fjärdedel av all sin omsättning i forskning och utveckling för att behålla sin starka position som ett innovativt bolag inom svensk industri.