Köpråd Saab 9-5
Reservdelar & verkstad hos Autoexperten
- Rätt reservdel via reg nummer
- Prisförslag online på service & reparationer
- Assistansförsäkring ingår vid service
- 3 års garanti på reservdelar
- Ca 400 verkstäder & 125 butiker
Tack vare användarna på Saab Turbo Club of Sweden finns här samlad information gällande köpråd Saab 9-5.
OBS! Innan du bestämmer dig för att köpa bilen så rekommenderar vi att du kollar upp bilens historik med en rapport från Carfax.se. En väldigt prisvärd och billig försäkran på att bilen till exempel har gått lika långt som säljaren säger.
Motorer/Service
- Oilsludge: Modeller mellan år 98-03 löper större risk att drabbas av Oilsludge. Korta sträckor och slarv med oljebyten är stora orsaker till att det inträffar. Från 04 och framåt så är problemet åtgärdat. Var noga med att kolla att vevhusventilationen är uppgraderad till version 6 (om det går ut en liten pipa med kabel i från oljepåfyllningsröret).
- Serviceboken: Är den komplett och stämplad som den ska? Kom ihåg att Saabs 8-åriga motorgaranti endast gäller med en komplett ifylld servicebok. Biopower servas var 1500:e mil, övriga bilar var 2000:e eller 3000:e mil beroende på årsmodell.
- Lyssna om det rasslar från kamkedjan högersida motor (vänster om du står framifrån). Byte av kamkedja kostar över 10 000 kr på verkstad och om du byter själv så får du räkna med mellan 3-4000 kr för alla delar. En kamkedjesträckare som är ute 15mm eller mer indikerar på att ett byte bör ske snarast.
- Kolla oljenivån så får du en snabb koll på om säljaren har varit noga med att hålla koll på oljan. Det ska vara mellan klumpen och resten av den svarta delen på stickan (helst högst upp).
- Kontrollera om bilen ryker vid acceleration, vilket i så fall indikerar på en dålig turbo.
- Kontrollera synliga läckage. (AC kan lämna vattenpölar under respektive framdörr, inget att oroa sig över då det bara är kondens).
- Vid provkörning, känn efter om bilen rycker eller tvekar vid gas.
- Kolla efter lackskarvar över hela karossen, samt efter sprickor i lacken vid skarvarna i taket. Det är ett vanligt problem på tidigare Saab 9-5-modeller.
- Kolla gummilisterna runt rutan när du höjer och sänker rutan. Om de viker sig så finns risk att vatten läcker in och listen bör i så fall bytas snarast för att undvika rost i dörrar.
- Kolla om det finns rost under bakluckan, samt i den övre panelen på årsmodell 2002-2005. Bakluckan kan ha skavt emot plåten med lack-/rostskador som följd.
- Kontrollera tanklocket som ofta blir utsatt för rostangrepp.
- Se över samtliga dörrhandtag efter lacksläpp.
- Tänk på att välja en finanslösning där bilen används som säkerhet.
- Se över lacksläpp/ärgning på båda sidospeglarna (den svarta penelen runt spegeln)
- Kolla så att eventuella stenskott blivit ifyllda och inte börjat rosta.
- En bra idé är att spåra bilen med en GPS-tracker om bilen är dyr eller har ett högt samlarvärde.
Chassi:
- Kontrollera stötdämparna bak efter läckage och om bilen känns svajjig vid körning.
- Kontrollera A-bussningarna bak (främre bussningarna i bakvagnen) så att de inte är spruckna eller har separerat.
- Kontrollera B-bussningarna bak (bakre bussningarna i bakvagnen) så att de inte är spruckna eller har separerat.
- Lyssna efter klonkande ljud under bilen eller gnissel från bussningar i övrigt.
Bromsar:
- Kontrollera skicket på bromsskivor och belägg. Rostiga bromsskivor kan behöva bytas och även bromsbelägg om de har lite yta kvar.
- Kontrollera handbromsens funktion, den ska inte gå att dra långt upp.
Transmission:
Manuell låda:
- Kolla så att kopplingen inte tar högst upp eller slirar.
- Kontrollera så alla växlar går i som dom ska och inte hoppar ur.
- Kontrollera så att backväxeln går i utan problem och skrap.
- Lyssna så det inte viner onormalt från växellådan.
Automatisk Växellåda:
- Kontrollera så den växlar mjukt och inte hugger.
- Kontrollera nivån och färgen på oljan , ska vara ganska klar och rödaktigt om den är bra.
- Kontrollera om det finns några vibrationer från bilen vid provkörning. Prova även lite högre hastigheter (följ hastighetsanvisningar på vägen ;-))
Invändigt:
- Kontrollera så att alla reglage och displayer fungerar som dom ska. Saabs SID och ACC displayer går gärna sönder på tidigare modeller. En trasig SID är en kostnad på ca 3000 med arbete och material, men man kan komma billigare undan med en begagnad.
- Tryck in Auto+off samtidigt på ACC displayen. Då gör den ett självtest, det ska stå en 0 i ena hörnet om det är OK. Annars kommer det t.ex upp en 1 i vänstra hörnet och en 11 i högra det betyder att du har 1 felkod och den heter ”11”.
- Kontrollera så att det går att få kallt och varmt och att det går att få luften att komma från alla ställen (Golv , rakt emot dig samt på vindrutan).
- Kontrollera så att stolarna går att ställa in som dom ska (Båda på El och manuellt justerbara)
- Kontrollera så att minnet fungerar på radion , ställ in en kanal och stäng sedan av bilen , när du startar ska den vara sparad.
- Sätt dig i bilen och vrid på tändningen tryck sedan på bagagelucksknappen på nyckel som sitter i tändningslåset. Då kommer det fram i displayen hur många nycklar som finns inkodade till bilen och då vet du hur många nycklar du ska kräva av säljaren.
- Kika även så reservhjul och domkraft ligger i bakluckan.
Reservdelar & verkstad hos Autoexperten
- Rätt reservdel via reg nummer
- Prisförslag online på service & reparationer
- Assistansförsäkring ingår vid service
- 3 års garanti på reservdelar
- Ca 400 verkstäder & 125 butiker