Tändstift SAAB
Följande tabell från genuinesaab.com visar vilka tändstift som ska användas för vilka motorer – gäller endast för bilar med tändkassett från år 1990 och framåt. Observera dock att trimmade bilar oftast inte har samma tändstift som original. Kolla med trimtillverkaren vad de rekommenderar för tändstift.
Tänk också på att alltid använda tändstift från NGK och endast de av resistortyp (R i namnet)!
Tändstift > OEM-kod > Bil
NGKBCPR7ES | 91 12 541 | 900 B204 TURBO (94-98) |
9000 B202 TURBO with DI | ||
9000 B234 TURBO | ||
9-3 B204 TURBO 185 HP (1999) | ||
TUNED | ||
B207L / B207R .9-1.0mm 9-3 SS | ||
B205R 9-3/9-5 | ||
B235R 9-3/9-5 | ||
NGK BCR8ES | Very High output cars. Gap 1.0-.9mm | |
NGKBCPR6ES – 11 | 91 17 565 | 9000 B234 Nat. Asp. with DI |
9-5 B235 TURBO | ||
NGKBKR7ES -11 | 91 71 307 | 9-5 B308 V6 |
NGKPFR7H – 10 | 91 88 681 | Discontinued > Use NGKPFR6H – 10 |
Hard Use only. Prone to cold fouling on short trips. | ||
(HOT T7 cars) | ||
9-3 B205 TURBO 185 HP (2000>) | ||
9-3 B205 TURBO 205 HP | ||
9-3 B235 TURBO 230 HP VIGGEN | ||
9-5 B235 TURBO AERO | ||
NGKPFR6T-10G | B207E / B207L .9-1.0mm 9-3 SS | |
NGKPFR6H – 10 | 93 99 866 | 9-3 B204 TURBO 200 HP (1999) |
9-3 B205 TURBO 185 HP (2000>) | ||
9-3 B205 TURBO 205 HP | ||
9-3 B235 TURBO 230 HP VIGGEN | ||
9-5 B235 TURBO AERO |
Tändstift – allmän information
Inne i motorns cylindrar finns en blandning mellan luft och bränsle som måste antändas för att motorn ska kunna omvandla det till energi. Det är detta som tändstiften gör, vilket betyder att om inte tändstiften fungerar, fungerar inte bilen. I den här texten går vi igenom lite om tändstift.
Tändstiftets funktion
På tändstiften sitter elektroder med ett litet mellanrum mellan sig. I detta mellanrum skapas en elektrisk gnista genom att spänningen däremellan ökas. Gnistan antänder sedan snabbt gasen i cylindrarna vilket skapar trycket som göra att kolvarna pressas ner.
Om tändstiften har blivit slitna behöver de så snart som möjligt bytas ut, detta då de annars kan orsaka stora problem. Tändstift som är utslitna kan ha svårt att skapa en tillräckligt stark gnista eller antända vid fel tidpunkt, vilket till exempel kan göra det svårt att starta motorn.
Byt tändstift i tid
Men även om du får start på den så kan den gå mycket dåligt. Det riskerar även att skada katalysatorn permanent i och med den försämrade förbränningen av bränslet. Detta i sin tur kommer leda till att din bil blir mer miljöskadlig och en onödig extra kostnad för dig, både på grund av den ökade bränsleförbrukningen och för bytet av katalysator. Tänk därför på att byta ut tändstiften i tid!
Tecken på slitage och att det är dags att byta
Om du tittar under tändkablarna kan du ofta se med blotta ögat ifall det är dags med nya tändstift. Ett säkert tecken på att de börjar bli utslitna är ifall du kan se mörka missfärgningar. Beroende på vilken bil och vilket stift du har, skiljer sig rekommendationerna åt för hur ofta de behöver bytas.
Vanligtvis ska tändstiften bytas innan 5000 mil men det är bra att inte vänta för länge. Då tändstift är relativt billiga, brukar ligga på någon hundralapp per styck, är det dumt att snåla med just detta. Har du ändå inne bilen på service kan det vara lika bra att passa på, även om bilen kanske bara har gått 4000 mil.
Genom att inte byta i tid riskerar du bara ännu högre kostnader. Det är dessutom inte speciellt svårt att byta tändstift själv, det viktigaste är bara att du köper rätt typ av stift till din bil.