Magnetventil
Information samlad från forum.saabturboclub.com. Det är ett bra forum för information om de flesta av SAAB:s modeller med turbo. Läs mer om magnetventil här nedan.
Här hittar du ny magnetventil!
Hitta ny magnetventil här (sök med ditt reg.nr.)
– Magnetventil från kända märken hos Autoexperten.se
– Billig magnetventil hos Autodoc.se
Vad är en magnetventil?
Det är en komponent i APC/Trionic-systemet som med hjälp av signaler från styrdonet reglerar laddtrycket.
Magnetventilen har tre slanganslutningar:
C | Ansluten till inloppsröret före turbon |
W | Ansluten till wastegatens membrandosa |
R | Ansluten till inloppsröret före turbon |
Med hjälp av magnetventilen kan man styra hur wastegaten ska uppföra sig. När magnetventilen är stängd så släpps trycket från C fram till W och wastegaten öppnas. Detta gör att laddtrycket sjunker till en grundinställning.
När magnetventilen är öppen hindras trycket från C att nå W. Wastegaten hålls stängd och laddtrycket ökat.
Vid normal körning varierar magnetventilen mellan öppet och stängt läge med en förbestämd frekvens. Regleringen uppnås genom att pulsbredden ändras av styrdonet.
Hej har problem med min 9-3 2,8v6. När jag kör och går över ca 3000rpm så känns det som om att turbon dumpar och bilen tappar styrka. Bilen känns därefter ganska så slö och men går att köra. Efter omstart så fungerar allt som vanligt tills det att jag går över 3000rpm. Vad kan det vara?
Peter,
sök gärna på Saab Turbo Club of Sweden.
https://forum.saabturboclub.com/activity.php
Lycka till
Loffe
Yttre plastlist på passagerardörr har lossnat. Hur skall jag fästa den igen? Har utan att lyckas försökt med superlim.
Saab 9-5 aero, 02
Yttre plastlist på passagerardörr har lossnat. Har utan resultat försökt med superlim.