Elbil från saab – Nevs 9-3 – Vad är status?
Nevs elbil, modell SUV, är superb, tuff och ”hunkig”. Utseendet spelar roll när vi väljer bil eftersom detta bekräftar den image vi själva vill ha – och Nevs har träffat helt rätt. Nu är SUV:en inte den enda, men just SUV:en är helt rätt!
Nevs offensiva drag
År 2018 hade det gått 6 år sedan elbilstillverkaren Nevs köpte Saab i Trollhättan. Plötsligt kunde man förboka elbilen från Nevs och Saab – samtidigt som Nevs som då enda utländska bolag fick alla behövliga licenser för att sälja elbilar på den kinesiska marknaden.4
Nevs avsåg att bygga 10 000 elbilar i Kina, men bromsades av ekonomiska problem – som dock inte bromsade Nevs energiska sökande efter luckor i marknaden. Redan 2019 levererades de första exemplaren av en eldriven ”Kina-Saab”, Nevs 9-3 till kunderna.1 Det var ingen storslagen entré eftersom bilen var försenad och dessutom byggde på en gammal Saab-design som inte uppfattades som tillräckligt modern. Nytt blod hade pumpats in i Nev i form av det kinesiska satsande fastighetsbolaget Evergrande Group som nu stod som 51%-ig ägare. Nevs expanderade sina fabriker i Kina.
AI-förare
AI används idag utbrett i affärsvärld och samhälle, och som så många andra använder även Nevs AI, här i ett koncept där man utvecklar ”AI-förare”.3 Datorer skräddarsys med artificiell intelligens som är anpassad till omgivningen man ska agera i, körstilar, regler, körsituationer med mera. Jianxiong Xiao, grundare och koncernchef för Nevs samarbetspartner inom AI, AutoX menar att denna revolution ska tas på allvar och satsningar ska göras. Xiao hänvisar även till den miljövänliga aspekten.
Men var är bilen?
Det är mycket bubbel runt Nevs 9-3, men var är bilen? Varför har den inte slagit igenom?
Det har varit en trög och långsam födelse men kanske värt det, eftersom den modell som nu presenteras är anpassad efter den moderna föraren. Nya miljarder har stoppats in i bolaget och flera nya fabriker har nu byggts i Kina.6 Den nya Nevs 9-3 EV har börjat tillverkas i mindre skala, och de första 10 nybyggda Nevs 9-3 EV kom till Sverige under år 2020.
Det finns nu goda möjligheter att få se mer av Nevs ”hunkiga”elbil under 2022.
Innovativ framtid för Nevs och Saab
Elbilsföretaget Nevs är ett intressant bolag som lägger inviter runt om i affärsvärlden där man ser potentialer. Ett taktiskt drag kan bli samtalen med en ny partner, den kinesiska mobiltelefontillverkaren Xiaomi. Det är ett offensivt bolag som har avancerade tjänster att bidra med till en potentiell kund av Nevs. Xiaomi har offentliggjort att man investerar 87 miljarder kronor i elektriska fordon5. Xiaomi är dessutom numera näst störst i världen på tillverkning av smarta mobiler (Samsung leder fältet). Definitivt en potent partner till Nevs, och det är inte helt oväntat att Xiaomi väljer att gå in här. Xiaomis VD och grundare Lei Jun har beskrivit detta projekt med Nevs som sitt ”livs stora entreprenöriella projekt”5. ”All in” alltså!
Den svenske fordonsforskaren Mikael Wickelgren ser positivt på denna byggnation runt ett excellent tjänsteutbud vilket påminner om Apples´planer. Detta kan, enligt Wickelgren, bli framgångsrikt.5
Det kan också innebära många fler arbetstillfällen för fabriken i Trollhättan.
Hur fungerar de miljövänliga laddstolparna?
Det är lika enkelt att ”tanka” el på en laddstolpe som att tanka klassiskt på en bensinmack. Problemet har varit att få in tillräckligt lång räckvidd vid en ”el-tankning”. Det finns elbilar som kan snabbladdas med högre spänning och strömstyrka på runt 20 minuter. En laddstolpe har för det mesta 230 voltsuttag och 10 eller 16 A. Det finns ännu för få i Sverige, men utbyggnaden pågår för fullt. Regelverken för anslutning till ladduttag till elnätet har inte riktigt anpassats för den nya tekniken så det finns en infrastruktur som släpar efter. Ett område som utvecklas desto snabbare är det kring elbilsladdning hemma – dvs att elbilsägare själv kan installera en laddstolpe hemma eller i bostadsrättsföreningen.
Nevs spännande offensiv fortsätter in i framtiden
Det bubblar lite överallt för Nevs 9-3. Offensiva Nevs har avtalet med Turkiet om leveranser av elbilar under 2022, men inte nog med det – Turkiet vill själva ta fram en ”folkbil” som ska ha en räckvidd på 50 mil och en grund från Saab 9-3.2 Projektet leds på högsta nivå av Turkiets regering och målet är att hålla elbilstillverkningen på hemmaplan. Prototypen är på gång under 2021 och det är planerat att den första bilen ska rulla ut från verkstaden under 2022. Fem bolag investerar 30 miljarder tillsammans under en projektchef som tidigare arbetat för Bosch.
Men Nevs slutar inte här, man är måna om att komma över framtidens teknologier och även framtidens innovativa hjärnor. Nev har tecknat avtal med start-up företaget AutoX för ett strategiskt partnerskap inom teknologi i fordon för förarlösa taxibilar, så kallade RoboTaxis. Detta blir ytterst hållbara bilar. Utvecklingen sker i Trollhättan.
Det ska tilläggas att Nevs köpte in sig i svenska sportbilstillverkaren Koeningsegg redan under 2019.
Nevs har trots ekonomiska svårigheter för några år sedan (då man under en period inte ens fick använda varumärket Saab), aldrig slutat att söka strategiska partners och luckor i marknaden. Detta är ett offensivt företag som inte är rädda att satsa – och som gör det. Det är en högt kvalificerad gissning att de kommer att lyckas med det som GM inte klarade av. En spännande fortsättning torde komma under 2022.
Källförteckning:
1 bytbil.com
2 mermotor.se
3 Nevs pressrelease
4 Aftonbladet
5 Svenska Dagbladet
6Teknikens Värld