Tändkassett

Tändkassetten är en av de vanligaste delarna som går sönder på Saab-bilar. Symptomen kan vara allt ifrån felkoder på grund av misständningar till att bilen inte startar alls. Köper man en ny original tändkassett så landar prislappen på mellan 2500-3000 kr, medan begagnade går att få tag på för ca 500 kr. Icke-original finns också som alternativ, men kunder har rapporterat problem med dessa så de är inte att rekommendera.

Eftersom att Saab 9-5 använder sig av Trionic 7 som styrsystem så ska endast svarta tändkassetter användas. Den senaste versionen är 3.7 och kan avläsas på undersidan av själva tändkassetten där en etikett finns.

tk37_saab

Byte av tändkassett

OBS! När du byter tändkassett, oavsett om den är ny eller begagnad, så är det mycket viktigt att du även byter till nya tändstift. Gamla tändstift kan annars förstöra den nymonterade tändkassetten.

Observera även att tändkassetten kan vara varm om bilen nyligen har varit igång.

  1. Koppla från pluskabeln på batteriet
  2. Lossa på kontakten som går ut från tändkassetten genom att föra in en skruvmejsel i den lilla springa som finns på insidan (mot kupén) av kontakten.
    tk_saab_demontera
  3. Lossa på de fyra bultar som håller fast tändkassetten och dra sedan tändkassetten uppåt.
  4. Byt tändstiften, då en nymonterat tändkassett behöver nya tändstift och montera sedan tillbaka allt i omvänd ordning.

2 comments

  • Och tänk på att tändkassetten måste vara positionerad på rätt håll ett tag innan man startar motorn. Annars kan man förstöra tändspolarna som kyls av olja inuti kassetten.

    • Detta är en myt som sprids.
      Det har ingen betydelse hur kassetten har legat innan montering. Jag har jobbat med motorstyr system på Saab och har fått detta verifierat av tillverkaren av tändkassetten SEM i Åmål.