Motorprogram – Första generationens Saab 9-5

Nedan listas Saab 9-5:s motorprogram från den första generationen.

ModellModellårMotorMotortypCylindervolymMax. effektMax. vridmoment0–100 km/h
1.9TiD06-01-01FiatR4, diesel1910 cm³150 hk (110 kW) vid 4000 varv/minut320 Nm vid 2000 varv/minut10,1 (10,7) s
2.2TiD2002-2006OpelR4, diesel2171 cm³120 hk (88 kW) vid 4000 varv/minut280 Nm vid 1500 varv/minut11,0 s
3.0 V6TiD2001-2006IsuzuV6, diesel2958 cm³176 hk (130 kW) vid 4000 varv/minut350 Nm vid 1800 varv/minut8,9 s
2.0t97-09-01B205ER4, bensin1985 cm³150 hk (110 kW) vid 5500 varv/minut240 Nm vid 1800 varv/minut9,8 (10,2) s
2.0t (SAAB Trimkit)97-09-01B205ER4, bensin1985 cm³192 hk (141 kW) vid 5500 varv/minut300 Nm vid 3500 varv/minut8,3 s
2.0t Biopower-2005B205ER4, E851985 cm³180 hk (132 kW) vid 5500 varv/minut280 Nm vid 1800 varv/minut8,5 (9,0) s
2.3t Biopower-2006B235LR4, E852290 cm³210 hk (154 kW) vid 5500 varv/minut310 Nm vid 1800 varv/minut7,9 (8,5) s
2.3t1997.09-2001B235ER4, bensin2290 cm³170 hk (125 kW) vid 5500 varv/minut280 Nm vid 1800 varv/minut8,7 (9,3) s
2.3t01-01-01B235ER4, bensin2290 cm³185 hk (136 kW) vid 5500 varv/minut280 Nm vid 1800 varv/minut7,9 (8,5) s
2.3T-2004B235LR4, bensin2290 cm³220 hk (162 kW) vid 5500 varv/minut310 Nm vid 2500 varv/minut7,9 (8,5) s
3,0 V61998.01-2002L81V6, bensin2962 cm³200 hk (147 kW) vid 5000 varv/minut310 Nm vid 2500 varv/minut8,3 (auto) s
Aero1999.10-2001.09B235RR4, bensin2290 cm³230 hk (172 kW) vid 5500 varv/minut350 Nm vid 1900 varv/minut6,9 (7,3) s
Aero2001.09-2005.10B235RR4, bensin2290 cm³250 hk (184 kW) vid 5300 varv/minut350 Nm vid 1900 varv/minut6,9 (7,3) s
Aero05-11-01B235RR4, bensin2290 cm³260 hk (191 kW) vid 5300 varv/minut350 Nm vid 1900 varv/minut6,9 (7,3) s
Hirsch-2002R4, bensin2290 cm³305 hk (224 kW) vid 5500 varv/minut420 Nm vid 2000 varv/minut6,4 (-) s

Informationen är insamlad från Wikipedia.

 

Om bilen är en kropp, är bilmotorn dess hjärta. Den får bilen att rulla och utan den skulle allt stanna. Men hur fungerar den egentligen? I denna text går vi in lite närmare på vad som kan vara bra att känna till om bilmotorn.

Hur fungerar en motor?

De flesta vet att bränslet du fyller på i tanken fungerar som energi och motorn omvandlar denna energi till en mekanisk rörelse som gör att hjulen rullar. Men hur en så kallad förbränningsmotor faktiskt omvandlar den energin till rörelse kan tyckas vara mer komplicerad. Det är dock inte så svårt som man kan tro. I motorn talar man om motorblocket, som är själva basen. I motorblocket finns det ett antal cylindrar, vilka är hål som har kolvar i botten och lock på toppen. Beroende på vad för typ av motor kan det finnas olika antal cylindrar, men de flesta bilar har 4. I cylindrarna antänds en gas bestående av bränsle och luft, vilket gör att ett tryck bildas. Trycket gör att kolvarna i cylindrarna pressas ner och överför kraften från trycket till vevstakar som i sin tur för det vidare till vevaxeln och får den att rotera. Rotationen av vevaxeln skapar en kraft som via bilens växellåda tar sig till hjulen, som utnyttjar kraften för att föra bilen framåt.

Skillnader på motorer

Bilar kan sorteras in i en rad olika kategorier och en av dessa kategorier är vilken typ av bränsle de drivs av. Majoriteten av alla bilar på vägarna idag drivs av bensin, men det spås att ändras inom en relativt snar framtid då många alternativa bränslen börjar dyka upp på marknaden.
Andra saker som skiljer motorer åt är antalet cylindrar och hur de är arrangerade. In-line och V-typ är två av de mest använda arrangemangen, eller konfiguationsformer som det också kallas. I in-line motorerna är cylindrarna arrangerade precis som det låter “in line” eller i rad. Även i V-typ motorerna är cylindrarna placerade som det låter, i en V-liknande formation. V-motorer brukar i regel vara mer kraftfulla, med 8-12 cylindrar medan in-line motorerna vanligtvis har 4-6 cylindrar. Finns det fler cylindrar i motorn blir den starkare då det blir mer kraft per varv.

Varför är det viktigt med motorolja?

Det är bland annat på grund av cylindrarna och kolvarna som det är så viktigt med motorolja. Hela processen som vi beskrev ovan med antändningen som ledde till ett tryck som pressade ner kolvarna kan ske tusentals gånger per minut. Tänk dig vilken friktion som kan bildas även bara på en kortare körsträcka! Därför är det extremt viktigt att aldrig slarva med att fylla på olja och att byta ut den då och då.

Kylning

I en förbränningsmotor skapas inte bara kraft när energin omvandlas, utan även värme. Och detta måste kylas ner, annars blir motorn snabbt överhettad och börjar “skära”.
Det finns olika typer av kylningssystem beroende på vilken motortyp, men det mest använda systemet är kylning med hjälp av en vätska som kallas kylarvätska. Kylarvätskan består ofta av en blandning av glykol och vatten och fungerar genom att vätskan cirkuleras runt motorn med hjälp av radiatorer och interna fack.