Bilen dör plötsligt och startar efter en stund

Ett problem som förekommer ofta med Saab 9-5 är att motorn kan lägga av plötsligt, både stillastående och under körning. Oftast går det att starta bilen igen efter 5-20 minuter.

Felet beror i 9 av 10 fall på att bilens vevaxelgivare har gett upp, som är en del som alla med viss mekarvana kan byta själv ute på parkeringen, förutsatt att den gamla vevaxelgivarens fästbult är i OK skick. Om man känner sig osäker, eller har problem med att få loss den gamla vevaxelgivaren, så bör ett verkstadsbesök inte kosta allt för många hundralappar för utbyte av just den här delen.

Här har vi publicerat en guide för hur man byter vevaxelgivare på Saab 9-5.

6 comments

  • Stephan Nilsson

    Har en Saab 9-5 aero sportkombi -02 med problem som beskrivits ovan. Kan jag med säkerhet beställa en impulsgivare vevaxel . Kostar ca 950 med frakt från Mr Auto?

    • Hej Stephan,

      Det går inte att lova till 100% att det beror på vevaxelgivaren, men om symptomen stämmer överens, speciellt det om att bilen går att starta efter att motorn har svalnat, så är det högst troligt att det är den som är trasig.

      / Mikael

  • Henrik Eriksson

    Hej.
    Jag frågar här då jag går bet på allt mitt googlande.
    Min saab 9-5 aero -04 startar inte.
    Den dog under körning när jag låg i 90 med crusen på. Allt går runt men vill inte tända. Tändkasetten luktar inte bränt och är ny, bytt vevaxelgivare, bränslepumpen går i gång, alla slangar verkar hela. Den vill inte gå i gång varken kall eller varm. Felkoder: current fault; P1110
    Pending; P1300, P0336

    • Robert Norén

      Min dog åxå under crusen, startar dock men går svintaskigt å vid gas dör den. Andra gången det händer. Har fått igång bilen igen efter jag lossat minuspolen på batteriet å satt dit den igen båda gångerna. Har haft problem med vevaxelgivaren men den är bytt så det ska inte vara den.

  • Magnus Löfström

    Det där med vevaxelgivaren verkar ju yttra sig olika på olika bilar. Min bil (9-5 årsm 01) började med att inte vilja starta om den varit avstängd i ca 10 minuter. Kortare tidsintervall var inga problem, men kom man över de magiska 10 minutrarna fick man vackert vänta i upp till en halvtimme. Sedan blev det värre och då vägrade den starta om den varit igång senaste timmen. Stoppat under körning gjorde den aldrig, men ett hostande då och då och det kunde ju medfört ett stopp vid låga varvtal. Att notera dock att det gick alltid att rulla igång bilen hel tiden. Den startade direkt. Det var bara på startmotorn som den bråkade. Efter byte av givare försvann felet.

  • Hej! Jag har en Saab 9-5 kombi biopower som starter inte direkt, jag vrider nyckeln och bilen håller tyst 5-9 sekunder och sen startar bilen . Vad kan det för problem tack