Bromsskivor

Följande typer av bromsskivor och bromsdelar finns till Saab 9-5.

Det finns tre olika typer av bromsskivor och de namnges B1, B2 och B3.

Tabell:

NamnDiameterTjocklekDiameterTjocklek
B1288 mm25 mm286 mm10 mm
B2308 mm25 mm300 mm20 mm fr.o.m. M02
B3308 mm25 mm286 mm10 mm

Indelning nedan efter årsmodell där M01 är årsmodell 2001, M02 är årsmodell 2002 och så vidare.

M01:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2
B308E (3.0 V6) B2

M02-M03:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
D223L (2.2TiD) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2
B308E (3.0 V6) B2
D308L (3.0 TiD) B2

M04:

B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
D223L (2.2TiD) B1

B235L (2.3T) B2
B235R (2.3Turbo/Aero) B2
B308E (3.0 V6) B2
D308L (3.0 TiD) B2

M05:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
D223L (2.2TiD) B1

B235L (2.3T) B1 (US), B2 (RoW), B3 (EU+GB)
B235R (2.3Turbo/Aero) B2, B3 (US)
D308L (3.0TiD) B2

M06:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
Z19DTH (1.9TiD) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2

B235L (2.3T) B3

M07-M09:
B205E (2.0t) B1
B235E (2.3t) B1
Z19DTH (1.9TiD) B1

B235R (2.3Turbo/Aero) B2

B235L (2.3T) B3
B235E (2.3t biopower) B3

Bromsskivor

Att bromsskivorna är viktiga vet nog alla, men vad är egentligen en bromsskiva och hur hänger de ihop med själva bromsandet? I den här texten berättar lite mer om bromsskivorna.

bromsskiva

En bromsskiva, notera att just denna inte är för SAAB-bilar.

Bromsskivans funktion

Bromsskivan är placerad mellan bromsbeläggen på hjulnavet, vilket gör att den roterar med hjulet. För bromsverkan är bromsskivorna en mycket viktig del, då man knappt kan bromsa utan dem. Precis som mycket annat på bilen slits dock bromsskivorna ut och behöver bytas. Något som också kan ske är att bromsskivorna blir överhettade och ändrar form. Detta gör att bromsverkan minskar och kan upplevas som skakningar när man bromsar bilen.

Byte av bromsskivor

Bromsskivorna måste kollas regelbundet och bytas ut då och då. Det finns vissa bestämmelser som säger att bromsskivorna inte får underskrida en viss tjocklek, för då kan det börja bli trafikfarligt att använda bilen. När man byter ut bromsskivorna gör man det parvis, per axel. Detta för att ge bilen en jämnare bromsverkan. Byter man ut bara en bromsskiva riskerar man att bilen bromsar starkare eller svagare på en sida, vilket kan leda till att bilen byter riktning vid en inbromsning. Kraftiga inbromsningar ska undvikas de första 20 milen efter att bromsarna precis har bytts ut, då det tar lite tid innan bromsskivorna anpassat sig till bilen.

Olika typer av bromsskivor

De olika varianterna som finns är: enkla bromsskivor (hittas oftare bak på bilen där bromsverkan inte behöver vara lika kraftig som på de främre däcken), ventilerade bromsskivor, solida bromsskivor, keramiska bromsskivor och borrade eller slitsade bromsskivor.

De ventilerade bromsskivorna fungerar genom att de har dubbla lager med spalter av luft mellan sig. Detta tillåter dem att kylas bättre och de sitter vanligtvis på de främre däcken, där bromsverkan behöver vara som starkast.

De keramiska bromsskivorna samt de borrade/slitsade skivorna är väldigt ovanliga för personbilar och används mest inom motorsport eller för bilar som utför en hårdare typ av körning. De borrade/slitsade bromsskivorna har precis som namnet antyder borrade hål eller slitsar i skivan. De keramiska skivorna är bland de bästa men de används nästan uteslutet för motorsport eftersom de är dyrare och inte fungerar optimalt på vanliga personbilar. Detta på grund av att värme behövs byggas upp för att de ska kunna får en bra bromsverkan och eftersom vanliga personbilar sällan kör på det sättet är det är det svårt för gemene man att få dem att fungera som de ska.