NG 900 & OG 9-3

Följande inlägg finns för nya generationens Saab 900 och äldsta generationens Saab 9-3:

Saab 900

Saab 900 kan vara den mest välkända av alla Saabs bilmodeller. Dess speciella design som byggde på Saabs tidigare halvkombi-koncept, är något man världen över känner igen som en Saab, även på långt håll. Idag är bilen lite av en klassiker som många samlare vill ha. I den här texten går vi in lite mer på denna bilmodell!

Saab 900 – de första åren

När Saab 900 först kom ut på marknaden 1978 var den en nästan omedelbar hit. Skillnaden mellan dess föregångare, Saab 99, var bland annat att den var två decimeter längre med en annan front och inredning. I början fanns endast tre- och femdörrars Combi Coupé men 1980 lanserades även sedanmodellen. Denna fyradörrars modell hade dessutom ett förbättrat APC-system som gjorde att turbon blev betydligt bättre. Året därpå kom fler uppdateringar, bland annat backspeglar som var ställbara inifrån, en ny ratt, frontspoiler, fönster som var elektriskt höj- och sänkbara samt automatisk växellåda.

Saab 900 blir förbättrad

Under åren 1982-1985 fortsatte Saab 900 att förbättras. Det kom fler tillbehör på marknaden och APC började att massproduceras. Man lanserade den första turbomotorn med fyra cylindrar och Saab 900 med en 16-ventils turbomotor släpptes på marknaden. Centrallås och backspeglar med vinkelglas blev norm och i Stockholms Bilsalong presenterades Saab Direct Ignition (DI). Saabs DI, eller tändkassett som det också kallas, var ett nytt avancerat system för direkttändning. Vi går in närmare på detta under rubriken “tändkassett”.

Nytt utseende

Saab 900 fick år 1987 en ny design, där man bland annat hade förändrat fronten. Detta gjorde att luftmotståndet minskade så att modellen fick en bättre aerodynamik. Även servostyrning infördes detta år för samtliga bilar. Året därpå infördes vätskekylning av turbon och man satte även in ventilerade bromsskivor. Ytterligare en förändring som gjordes var att man satte parkeringsbromsen på bakhjulen istället för framhjulen.

saab 900i 87-93

Saab 900i 1987-1993

Sista åren

Den sista av de klassiska Saab-900 tillverkades 1993. De Saab 900 som kom ut året därpå byggde på en i princip “ny” konstruktion och inte de gamla 900-orna. Några år senare, 1997, skulle även den så kallade Talladegan lanseras, vilket var den sista modellen för Saab 900 att produceras. Den räknas som Saab 900s toppversion med sin synnerligen välutrustade turbomaskin. År 1998 ersattes Saab 900 med Saab 9-3.

1997 saab 900

Saab 900 från 1997

Saab 9-3

 

Saab 9-3 är en bil man fortfarande ser på vägarna i Sverige och är bland många en ganska omtyckt bil i största allmänhet. Vad är det dock som är speciellt med denna modell gentemot andra bilar?

saab 9-3

Första Saab 9-3

 

Några viktiga årtal för Saab 9-3

År 1998 kom Saab 9-3 ut för första gången och var lite av en modernisering av den tidigare Saab 900. Skillnaden mellan dem var relativt stor även om det fortfarande fanns många likheter. Den fanns med 3 och 5 dörrar samt i combi coupé och cabriolet.

  • 9-3 Viggen släpptes året därpå och är en kraftfullare version.
  • Några år efter att Saab 9-3 först lanserades, närmare sagt år 2003, uppdaterades modellen till Saab 9-3 generation 2. I och med den här uppdateringen övergav man combi coupén och ersatte den av den så kallade SportSedan (SS). Året som följde kom även den som cabriolet.
  • 2005 lanserade man SportCombi (SC) till mångas förtjusning och år 2007 introducerade man Saab 9-3 med BioPower-motor.
  • 2011 ersatte man SportCombi, SportSedan, cabriolet och 9-3x med den så kallade Saab 9-3 Griffin, vilken fanns i två versioner: den lite kraftfullare aero och standard.
  • 2014 lanserades Saab 9-3 Aero Sedan vilket är den sista i 9-3-serien att produceras. Dock har det pratats om en tredje generation Saab 9-3 sedan 2007, men ännu har inget hänt. Det man vet är att NEVS, de nuvarande ägarna, håller på med en elbilsversion Saab 9-3.
2003-2007 saab 9-3

Saab 9-3 2003-2007

Körupplevelsen

Numera anser många att Saab 9-3 är en relativt gammal modell, men när man väl kör en nyare version av den glömmer de flesta bort det. Körupplevelsen känns spännande och trevlig och man åker skönt i bilen. Har bilen stora hjul och låg däckprofil kan det dock bli lite väl ljudligt om du kör i högre hastigheter.

 

Hur bra kvalitet har Saab 9-3?

Det finns en del rykten som går om att Saab 9-3 lätt går sönder, men kvalitén på de senare årsmodellerna anses av många vara god och i samma nivå som andra bilar i samma prisklass. En del kritik har dock kommit över kvalitén på inredningen, en del missljud och vissa mindre detaljer som fallit av. Ägare av de Saab 9-3 som körs på etanol har även framfört klagomål över problem med att starta samt en ojämn motorgång. Detta kan dock hjälpas genom att då och då fylla på tanken med bensin istället. Under vinterhalvåret har det även varit problem med vissa färddatorer som inte har tålt kylan. Överlag är det mest mindre problem det har klagats på och i det stora hela är de flesta ägare till Saab 9-3 mycket nöjda.