Tändkassetter

Ifall motorn inte startar kan det bero på en rad olika saker. Men en tänkbar anledning kan vara att det är ditt startsystem som behöver uppdateras med nya tändkablar, tändkassetter, tändspolar och tändstift. I den här texten berättar vi lite mer om tändkassetter.

Tändkassettens funktion

Tändkassetten sitter ovanför tändstiften i motorn och innehåller ett antal tändspolar som med hjälp av elektroniken inne i kassetten gör att tändstiftet kan skapa gnistan som behövs för att antända bränslet. Den kan också med hjälp av tändstiften få veta hur förbränningen gick och vilken cylinder som behöver en gnista. Den här tekniken skapades av SAAB på 80-talet och kallas Direct Ignition eller DI.

Dags att byta ut tändkassetten till en ny?

Tändstiftets uppgift är med andra ord att är att skapa den första gnistan, men för att gnistan ska bli till krävs en mycket hög spänning. Har din bil börjat bli svår att starta kan det vara på tiden att kolla upp dina tändspolar, vilka är de som gör att gnistan kan skapas. Om tändspolarna är utslitna kan det ta en irriterande lång tid att få start på bilen, speciellt på morgonen om man har bråttom. Det finns ett enkelt sätt att själv kolla ifall tändspolen är trasig: efter att du har använt bilen öppna motorhuven och ta på tändspolen. En tändspole som fungerar som den ska, bör som mest vara ljummen efter att ha kört som vanligt. Är den varm eller rent av het är den trasig. När du då byter ut din tändkassett tänk på att även byta ut tändstiften! Utslitna tändstift riskerar annars att ha sönder din nya tändkassett. En annan sak du behöver tänka på är att om du har en röd tändkassett ska du inte byta till en svart och vice versa.

Pris på tändkassett

På SAAB-bilarna är detta en av de delarna som oftast går sönder och det kan vara svårt att ibland fastställa vad det är som är fel. Felkoder, misständningar eller att bilen inte reagerar alls när du vrider om nyckeln är några av symptomen på en trasig tändkassett. För originalen brukar priset för en ny tändkassett ligga på någonstans runt 2500-3000 kronor, men det går att få tag på begagnade för en billigare peng. Dock kan det vara svårt att avgöra hur länge till en begagnad kassett kommer hålla. En sak som man ska vara försiktig med är alternativen till originalen, som förstås är billigare men också har orsakat många kunder stora problem.

  • Röda tändkassetter användes till DI, DI/APC samt Trionic 5.
  • Svarta tändkassetter användes till Trionic 7.
  • Bilar som är avsedda för röda kassetter skall inte använda svart och bilar avsedda för svarta kassetter skall inte använda röda.
  • Även om bilen startar med en annan typ av tändkassett så är det mer än färgen som skiljer och det påverkar din bil negativt om du använder fel.
  • Glöm inte att byta tändstift när du byter tändkassett, oavsett om tändkassetten är ny eller begagnad! Gamla tändstift kan orsaka skador på en nymonterad tändkassett.

Kolla gärna vår guide om hur du byter tändkassett på Saab 9-5.