Magnetventil

Information samlad från forum.saabturboclub.com

Vad är en magnetventil?

Det är en komponent i APC/Trionic-systemet som med hjälp av signaler från styrdonet reglerar laddtrycket.

magnetventilMagnetventilen har tre slanganslutningar:

C Ansluten till inloppsröret före turbon
W Ansluten till wastegatens membrandosa
R Ansluten till inloppsröret före turbon

Med hjälp av magnetventilen kan man styra hur wastegaten ska uppföra sig. När magnetventilen är stängd så släpps trycket från C fram till W och wastegaten öppnas. Detta gör att laddtrycket sjunker till en grundinställning.

När magnetventilen är öppen hindras trycket från C att nå W. Wastegaten hålls stängd och laddtrycket ökat.

Vid normal körning varierar magnetventilen mellan öppet och stängt läge med en förbestämd frekvens. Regleringen uppnås genom att pulsbredden ändras av styrdonet.

4 comments

  • Hej har problem med min 9-3 2,8v6. När jag kör och går över ca 3000rpm så känns det som om att turbon dumpar och bilen tappar styrka. Bilen känns därefter ganska så slö och men går att köra. Efter omstart så fungerar allt som vanligt tills det att jag går över 3000rpm. Vad kan det vara?

  • Peter,
    sök gärna på Saab Turbo Club of Sweden.

    http://forum.saabturboclub.com/activity.php

    Lycka till
    Loffe

  • Stephan Nilsson

    Yttre plastlist på passagerardörr har lossnat. Hur skall jag fästa den igen? Har utan att lyckas försökt med superlim.

  • Stephan Nilsson

    Saab 9-5 aero, 02

    Yttre plastlist på passagerardörr har lossnat. Har utan resultat försökt med superlim.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *